Modiga tankar

Modiga tankar

Månadens tema - Tjockt mode

Har du läst Modiga tankar de senaste tre åren vet du redan att jag avskyr tigths och tunika, det som på modeformej har vi döpt till tjockisuniformen. I tightsen igår följande:
Leggings
Jeggings
Treggings
Tighta byxor
På det läggs den knälånga tunikan.

Vem väljer åt dig?

Tjockt modePosted by Prudie Mon, November 04, 2013 17:18:13
Precis! Jag avskyr 90% av Curvy fashion som säljs i Sverige. Vilket enormt utbud av tjockisuniform det finns i våra affärer. Varför? Hur kommer det sig?

I von Svenssons kläder, programmet på SVT uppenbarade sig en del av en möjlig förklaring.

Plötsligt ser jag en koppling… eller inte…
Bilden av husvagnsfolket i overall har fastnat hos de flesta svenskarna tack vore Galenskaparna.

Sanningen är att overallen har försvunnit från campingplatserna och blivit ersatt av just det… tights och tunika. Det ska vara bekvämt när man sitter många timmar i bilen med en hastighet av 70 km/timme. Det ska vara bekvämt när man lastar av och på egen plastgräsmatta, förtält, staket, solstolar, grill…

Det sägs att det finns 200 000 husvagnar/husbilar i Sverige. I en husbil får plats minst 4 personer. Det blir 800 000 svenskar som varje år kör längst våra vägar. Kvinnor bär tights och tunika medan män bär trekvartsbyxor och T-shirt.

Det går knappast påstå att alla husvagnsägare är överviktiga.

Jag presenterar dig Inköparen. Hon äger också affären med en krets trogna kunder. På sistone har inkomsterna dalat något. Den en gång väl placerad affären på Storgatan ligger lite avsides från shoppingcentrum utanför staden med ICA Maxi, Coop och IKEA. Dessutom har hyran till lokalen blivit dyrare. Hennes huvudkunder är kvinnor som vet vad de vill ha. De tänker främst på bekvämlighet, på att gömma vissa ålderskavanker och på att ett plagg ska man kunna ha i flera år. De handlar kvalitet för att det är bättre ställt ekonomiskt nu att barnen har egna liv. Tyvärr de kunderna handlar inte varje månad.

Det finns faktiskt kunder som inte kommer tillbaka och klagar över kvaliteten. Turisterna! De korta sommarmånaderna ger lite extra intäkter. Tights, T-shirt, tunikor är bra att ha. Dessutom finns de i många storlekar. Stop! Inte kan det vara så…

Du vet lika bra som jag att overaller och liknande plagg finns ofta i en plus size hörna.

På Stockholms modemässan tyckte jag se just vår inköpare sittande hos modeskaparna. Koncentrerad väljer hon capribyxor. Säljaren tar fram några i pastellfärger och hon skakar huvudet. Bättre välja beige…

På samma mässa hade Zizzi party med hög musik, video och minglande folk. Jag hälsade inte på för att jag har Tinnitus. Zizzis monter utstrålade ungdomlighet och glamour. En förtrollande image för en inköpare som behöver nya kunder. Jag menar absolut inte att Zizzis mode är bättre. Zizzi är också hyfsat duktig på att skapa tjockisuniformer i olika material med lite extra paljetter!

Jag tror att vi behöver en del yngre kvinnor som inköpare. Jag vet att det finns några. Jag vet också att det är tufft äga en affär när den möjliga kunden flyr på sina tangenter till on-line shopping eller utomlands helt övertygade att det inte finns plagg i Sverige som trotsar tjockisuniformen.

Vem väljer åt dig?

Jag erkänner att jag går och köper mina byxor hos så kallade ”tantaffärer”. Byxor når ofta naveln. Det finns plats för låren och materialet är av bra kvalité. De går faktiskt alldeles utmärkt ihop med mer ”moderiktiga” toppar.

Vem väljer åt dig?

Vid pennan
Prudie

Nästa inlägg kommer 16/11

P.S.

Ooops! Jag är sen med mitt inlägg.


Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.