Modiga tankar

Modiga tankar

Månadens tema - Tjockt mode

Har du läst Modiga tankar de senaste tre åren vet du redan att jag avskyr tigths och tunika, det som på modeformej har vi döpt till tjockisuniformen. I tightsen igår följande:
Leggings
Jeggings
Treggings
Tighta byxor
På det läggs den knälånga tunikan.

Klä dig smal

Tjockt modePosted by Prudie Sun, November 04, 2012 15:04:14

Förberedelse

Det finns olika pass. Samtliga passen är 20 minuter men kommer som lätt, medium, svår, natur, marin blå eller svart. Verktygen anpassas till styrkan. Du behöver ett par strumpbyxor från Kapp-Ahl för den lätta, ett par strumpbyxor från Lindex för medium. Vill du träna maximalt, rekommenderar jag ett par strumpbyxor från Åhléns. OBS! Strumbyxorna måste vara i samma storlek för samtliga pass. Färgen ändrar visserligen inte svårighetsgraden men visst är det kul med lite variation. Öppna förpackningen och lägg strumporna på en slät yta för att undvika det klassiska vridmomentet längst benen som har i dokumenterade fall framkallat blodstockning.

Uppvärmning

Det finns olika sätt att värma upp och låta hjärtat få komma igång. Det bästa är att låta en hand komma ner hela vägen ned i en av strumporna och ”korva” den för att låta foten glida in så enkelt som möjligt. Här rekommenderas följande ställning stående, sittandes på soffan eller sängkanten eller varför inte den traditionella svenska kökspallen. Värmen i uppvärmningen kommer nu att inträffa när du arbetar upp strumpan rak och fin på sin väg längst benet, precis som det var på den släta ytan.

Svettstunden

Observera om strumpan har vridigt sig så får du ta ett steg tillbaka och gå tillbaka till uppvärmningen. Notera att detta infaller oftast när strumpan inte förberetts korrekt inför övningen. Börja om med att se till att strumpan verkligen ligger rak. Känns strumpa redan trång längst din vad? Ett tips är att dra i strumpan åt alla håll. Kom ihåg att ökad styrka i dessa dragmoment ökar risken för att en maska ska gå. Det är viktigt här att inte låta frustrationen töja strumporna större!

När strumpan når ditt första knä, har du också nått det första varvningsmärket. Nu sker en upprepad procedur där fot två spelar den centrala rollen. Arbeta upp strumpan, rakt och fin längst ditt ben. Det är tillåtet att svära men om yngre åskådare finns i publiken rekommenderar vi att hålla de grova orden till ett minimum. Yngre människor är enligt forskningsstudier lättpåverkade och detta i högsta grad när det kommer till grova ord. Det finns forskningsrön som säger att riktigt grova ord kan överföras till de yngre åskådarna endast genom att du tänker intensivt på dem.

Men tillbaka till träningspasset. En markering på att allting går som planerat är att:
a) de första svettpärlorna börjar tränga sig igenom den nanotekniska lagret som är smetad på ditt ansikte.
b) Din vilopuls är skrattretande långt ifrån vad du nu känner att hjärtat presterar i sin bröstkorg.

Men nu är inte tiden att slappna av. Du har tagit dig genom halva passet utan att svimma. Upp med dig! Håll tempot! Sträck på ryggen och förundras över att det är en man som har uppfunnit detta träningsverktyg åt dig.

Om allt har gått bra ska du befinna dig stående med en stor mängd nylon upp vid grenen. Här skiljer sig den erfarana från nybörjare i mängden nylon som har tagit sig ända upp. För extra svettbonus kan du försöka vrida kroppen medan du ställer dig upp så att strumpbyxorna är något vridna. Detta moment är nästan självuppfyllande på något mystiskt sätt. Men det är viktigt att ha målet i sikte nu. Du måste intala dig att du har gjort allt rätt. Tänk alltid positivt! Dagens inledande träningspass hjälper dig kanske inte med att undvika lite blodstockning och obehag under dagen men det ger dig en stark grund för att förstärka ditt tålamod och din uthållighet.

Finalen

Nu kan du dra strumpa upp gärna runt magen och förbi naveln. Viktigt är att skydda dig mot att bli riven av sömmarna även om detta ingår i konceptet strumpbyxa. Avslutskontroll på maskstatus följs av att du plockar ihop förpackningen och sortera den i rätt återvinningsbehållare.

Tips från coachen

Ringar, klockor och armband är livsnödvändiga accessoarer som tas på efter övningspasset för att undvika att dessa fastnar i maskorna och du behöver starta om hela din morgongymnastik.

Töjmomentet av strumpbyxor kan med fördel göras med tunna vantar till tunna strumpor. Du minskar risken att de går sönder innan de når grenen. Det hjälper dig att inte dra för mycket i materialet.

Drick mycket! Gärna en stor latte på väg till bussen, tunnelbanan, tåget eller vad du brukar åka.

Tack för idag!

Vi ses nästa gång den 18/11

Vid pennan Prudie och Ellie