Modiga tankar

Modiga tankar

Månadens tema - Tjockt mode

Har du läst Modiga tankar de senaste tre åren vet du redan att jag avskyr tigths och tunika, det som på modeformej har vi döpt till tjockisuniformen. I tightsen igår följande:
Leggings
Jeggings
Treggings
Tighta byxor
På det läggs den knälånga tunikan.

Du danska, du fria, du fjällhöga nord…

Europeisk modePosted by Prudie Sun, August 21, 2011 20:13:17

Visste du det? Jag trodde att kläder i stora storlekar var tyska. Precis som alla fördomar, grundades min på antaganden… Jag trodde att tysk mode var ledande på grund av Ulla Popken och… ölmagar. Precis som alla fördomar, var den inte sann.

De senaste 9 månader har Ellie och jag undersökt marknaden med hjälp av de verktyg vi har, alltså mejl och Internet. Av de 70 märke som vi har råkat på säljs 57 i Sverige.
Av de 70 är:
25 danska
10 svenska
9 italienska
7 tyska
4 engelska
3 franska
2 nederländska
1 polsk
Övriga märke säljs hos de stora postordersbolag som Bonaparte, Cellbes, Ellos, Haléns, La Redoute. Ursprunget är svårare att förstå.
H&M, KappAhl, Lindex, Åhléns är inte inräknade.
Det betyder alltså, om min skolmatte stämmer, att ca 43 % av marknaden för våra storlekar är dansk.

Ett homogent utbud

Tycker du fortfarande att det är märkligt med det enhetliga som du hittar i butikerna? Danskarna älskar att klä oss i stora tält (tunikor) och oklädsamma tights. Undantagen är få och vi ska försöka att lyfta fram dem på modeformej.se.

Den svenska modebranschen är ointresserad

2 av de 10 svenska märken stannar, i sitt utbud på storlekar, vid 48 och 3 vid 52. Svenska formgivare förstår tydligen sig inte på att marknaden är stor. Vi vill klä oss snyggt! Inte avvikande, från resterande utbud, som det är idag. Framför allt är vi trötta på att handla exklusiva plagg endast för att våra lår ska få plats i dem. Vi vill ha valuta för pengarna.

En svensk Elena Miró

Elena Miró, italiensk designer, har sina nackdelar. Bland annat stannar hennes utbud på storlekar vid 54 och hon designar endast för timglas. För några år sen, förstod hon att det fanns en marknad och satsade på Curve italiane, italienska kurvor. Hennes kläder säljs idag hos storkedjan COIN tillsammans med välbekanta märken som t ex Desigual.

Hennes initiativ verkar få ringar på vattnet effekten. Idag finns designer som Max Mara och Krizia som tänker kurvor.

Vi önskar inspirera en svensk formgivare som vill satsa på svenska kurvor! Vi saknar plagg som A-kjolar, blusar med plats för tuttar, feminina blusar att bära under ärmlösa tröjor, långa kavajer, kavajer med långt uppslag, vida byxor mm.

Den ärmlösa tröja i bilden finns hos Ulla Popken.

Vid pennan Prudie

Nästa inlägg kommer 10/9. Välkommen tillbaka!